Här finns information om de olika stegen för att söka bidrag att läsa igenom innan du skapar ett konto, loggar in och påbörjar en ansökan.
Stiftelsen tar inte emot ansökningar i pappersform.
Stiftelsen tar emot ansökningar årligen mellan den 1 oktober och den 31 januari i ett elektroniskt ansökningsverktyg.
För att påbörja en ansökan behöver föreningen skapa ett konto (klicka på ”Registrera konto”). Detta måste göras av en person som är behörig att företräda föreningen, organisationen eller stiftelsen, och som identifierar sig med sitt personnummer via BankID. Det är dock alltid föreningen, organisationen eller stiftelsen som blir mottagare av eventuella bidrag. Endast föreningar m.fl. som har ett registrerat organisationsnummer kan ansöka.
För att få tillgång till det elektroniska ansökningsformuläret loggar du som företrädare in med BankID till ”Min sida” där du sedan kommer att kunna administrera föreningens ansökningar.
När du som företräder föreningen har registrerat dina uppgifter får du ett e-postmeddelande med en länk där du ombeds att verifiera kontot.
Välj ”Påbörja ny ansökan”. Fyll i ansökan steg för steg med den information som efterfrågas. De fält som är obligatoriska blir gröna när du har fyllt i dem. Du kan när som helst klicka på ”Avsluta (spara)” för att spara din påbörjade ansökan och logga in senare för att fortsätta.
OBS! Var särskilt noggrann när du fyller i bankuppgifter som omfattar både kontotyp och kontonummer. Vissa bankgirokonton och plusgirokonton kan ha identiska sifferkombinationer och det finns risk för utbetalning till fel mottagare om inte kontonumret och kontotypen är de rätta.
Ansökan ska vara stiftelsen tillhanda senast den 31 januari kl. 23.59. Alla sökande får en bekräftelse per e-post på att ansökan är registrerad.
En samlad ansökan ska inlämnas vid ett (1) tillfälle där följande bilagor ska laddas upp:
Om föreningen inte har hunnit ha sitt årsmöte när ansökan lämnas in ska den senaste befintliga årsredovisningen och revisionsberättelsen laddas upp (dock inte äldre än två år).
Nybildade föreningar som ännu inte har haft något årsmöte ska i stället ladda upp stadgar och registreringsbevis med organisationsnummer från Skatteverket.
Ansökan är komplett först när du har laddat upp en pdf-fil undertecknad av firmatecknare med årsredovisning inklusive bokslut.
Om du har problem med att skanna dokument till ett sammanhållet dokument och endast kan ta fram det i ett antal separata tiff-eller jpeg-bilder kan du göra följande i Word för att skapa ett pdf-dokument att ladda upp som årsredovisning med revisionsberättelse och stadgar:
När du är helt klar med både ansökans innehåll och de obligatoriska bilagorna klickar du på ”Lämna in”. Därefter kan du inte göra ändringar. På ”Min sida” kan du titta på den eller de ansökningar som du har lämnat in eller påbörja en ny ansökan.
Om något av de obligatoriska fälten inte är ifyllda kommer du inte att kunna lämna in ansökan. Gå i så fall tillbaka och fyll i de fält som inte har blivit gröna.
Genom att lämna in en ansökan samtycker du till att stiftelsen får behandla personuppgifterna i ansökan i den utsträckning som krävs för hanteringen och i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR).
Utbetalningen av beviljade medel görs efter rekvisition. Stiftelsen meddelar föreningens företrädare hur och när bidraget kan rekvireras.
Föreningen måste rekvirera bidraget senast den 31 december efter stiftelsens besked om bifall, även för eventuella aktiviteter som helt eller delvis ska genomföras under perioden 1 januari—31 maj påföljande år. Beviljade medel som inte har rekvirerats i tid återgår till stiftelsen och är inte längre tillgängliga för utbetalning.
Vid frågor eller behov av hjälp vid ifyllandet av ansökningsformuläret går det att kontakta SEB:s stiftelsesupport helgfria måndagar, tisdagar och torsdagar mellan kl. 10 och 11 på telefon 08 763 72 20. Övriga tider nås supporten via e-post Stiftelsesupport
Det finns också support inuti ansökningsverktyget. När du är inloggad kan du klicka på ”Hjälp” för att komma till verktygets portal där hjälpfunktioner finns upplagda i olika kategorier och möjlighet att skriva egna sökord. Sidan går även att nå direkt SBS Manager® Support I hjälpfunktionen ser du också hur föreningen kan ändra kontakt-person (Ägare) vid behov.
OBS!
Du måste öppna blanketten i Acrobat Reader. Nedan finner du länk till gratisversionen av Acrobat.
Ladda ner:
Adobe Acrobat Reader DC
Mottagare av bidrag åtar sig att redovisa hur medlen har använts enligt stiftelsens anvisningar. Redovisningen ska vara stiftelsen tillhanda senast den 30 juni året efter bidragsåret. Det innebär för bidragsåret 2025 senast den 30 juni 2026, dvs. 13 månader efter det att medlen beviljades.
Här får du information om stegen för att redovisa föreningens bidrag. Läs instruktionerna noggrant. För redovisningar av medel mottagna före bidragsåret 2020, se längst ner på sidan under rubriken Redovisning av bidrag före 2020.
Du redovisar genom att klicka på länken Redovisningsblankett som är en ifyllbar pdf-blankett. Ladda ner blanketten och spara den med ett namn som innehåller bidragets referensnummer och årtal t.ex. Redovisning A-186, 2024.
När blanketten är komplett går du till Min sida i ansökningsverktyget och laddar upp den under fliken ”Rapporter” tillsammans med kopior av utgiftsunderlag (fakturor och kvitton eller andra intyg beroende på val av redovisningsmetod nedan för att bekräfta redovisade utgifter) i pdf-format (OBS! inte i jpg, png eller andra fotoformat). Tryck på ”Spara” efter varje uppladdat dokument innan du laddar upp fler filer. Det går bara att spara ett uppladdat dokument åt gången. Klicka sedan i rutan "Inrapporterad" och spara.
Redovisningen ska lämnas på redovisningsblanketten (se ovan) och uppgifterna ska styrkas med
alternativt
OBS! Redovisningar av bidrag före bidragsåret 2020 kan inte lämnas elektroniskt utan ska lämnas enligt de anvisningar som stiftelsen meddelade när medlen beviljades. Redovisningsblankett med bilagor e-postas eller postas till stiftelsens kansli.
Bidrag som inte har använts eller redovisats enligt stiftelsens anvisningar ska återbetalas. Återbetalningen görs till stiftelsens bankgirokonto (nr 5335-1367) där meddelandet ska innehålla bidragets referensnummer och bidragsår.