Läs detta först
Elektronisk ansökan
Stiftelsen tar emot ansökningar årligen mellan den 1 oktober och den 31 januari i ett elektroniskt ansökningsverktyg.
Skapa ett konto
För att påbörja en ansökan behöver du skapa ett konto (klicka på ”Registrera konto”). Detta måste göras av en person som är behörig att företräda föreningen, organisationen eller stiftelsen, och som identifierar sig med sitt personnummer via BankID. Det är dock alltid föreningen, organisationen eller stiftelsen som blir mottagare av eventuella bidrag. Endast föreningar m.fl. som har ett registrerat organisationsnummer kan ansöka.
För att få tillgång till det elektroniska ansökningsformuläret loggar du som företrädare in med BankID till ”Min sida” där du sedan kommer att kunna administrera föreningens ansökningar.
När du som företräder föreningen har registrerat dina uppgifter får du ett e-postmeddelande med en länk där du ombeds att verifiera kontot.
Ny ansökan
Välj ”Påbörja ny ansökan”. Fyll i ansökan steg för steg med den information som efterfrågas. De fält som är obligatoriska blir gröna när du har fyllt i dem. Du kan när som helst klicka på ”Avsluta (spara)” för att spara din påbörjade ansökan och logga in senare för att fortsätta.
OBS! Var särskilt noggrann när du fyller i bankuppgifter
Av säkerhetsskäl ställer stiftelsen numera krav på att föreningar m. fl. som tar emot bidrag från stiftelsen har antingen ett bankgirokonto eller ett plusgirokonto registrerat på föreningen/organisationen.
I undantagsfall, om föreningen ännu inte har skaffat sig ett bankgiro eller plusgiro, kan vanliga bankkonton med clearingnummer användas.
Vissa bankgiro- och plusgirokonton har identiska sifferkombinationer och det finns risk för utbetalning till fel mottagare om inte både kontonumret och kontotypen är korrekt angivna.
Ansökan ska vara stiftelsen tillhanda senast den 31 januari kl. 23.59. Alla sökande får en bekräftelse per e-post på att ansökan är registrerad.
Obligatoriska bilagor
En samlad ansökan ska lämnas in vid ett (1) tillfälle där följande bilagor ska laddas upp i pdf-format:
- Undertecknad årsredovisning eller motsvarande inklusive föregående års bokslut och revisionsberättelse
- Aktuella stadgar
Om föreningen inte har hunnit ha sitt årsmöte när ansökan lämnas in ska den senaste befintliga årsredovisningen och revisionsberättelsen laddas upp (dock inte äldre än två år).
Nybildade föreningar som ännu inte har haft något årsmöte ska i stället ladda upp stadgar och registreringsbevis med organisationsnummer från Skatteverket.
Att skapa pdf-filer
Om du har problem med att skanna dokument till ett sammanhållet dokument och endast kan ta fram det i ett antal separata tiff-eller jpeg-bilder så kan du göra följande i Word för att skapa ett pdf-dokument att ladda upp som årsredovisning med revisionsberättelse och stadgar:
- Öppna ett nytt Word-dokument
- Välj en layout för dokumentet med så smala marginaler som möjligt
- Klistra in alla bilder i rätt ordning, en per sida, i Word-dokumentet
- Spara dokumentet som ett pdf-dokument
- Ladda upp det skapade pdf-dokumentet i din ansökan eller redovisning
Lämna in ansökan
När du är helt klar med både ansökans innehåll och de obligatoriska bilagorna klickar du på ”Lämna in”. Därefter kan du inte göra ändringar. På ”Min sida” kan du titta på den eller de ansökningar som du har lämnat in eller påbörja en ny ansökan.
Om något av de obligatoriska fälten inte är ifyllt kommer du inte att kunna lämna in ansökan. Gå i så fall tillbaka och fyll i de fält som inte har blivit gröna.
Behandling av personuppgifter
Genom att lämna in en ansökan samtycker du till att stiftelsen får behandla personuppgifterna i ansökan i den utsträckning som krävs för hanteringen och i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR).
Utbetalning av bidrag
Utbetalningen av beviljade medel görs efter rekvisition. Stiftelsen meddelar föreningens kontaktperson och ägare av aktuellt ansökningskonto hur och när bidraget kan rekvireras.
Rekvirera i tid!
Föreningen måste rekvirera bidraget senast den 30 september efter stiftelsens besked om bifall, även för eventuella aktiviteter som helt eller delvis ska genomföras under perioden 1 januari—31 maj påföljande år. Beviljade medel som inte har rekvirerats i tid återgår till stiftelsen och är inte längre tillgängliga för utbetalning.
Support
Vid frågor eller behov av hjälp vid ifyllandet av ansökningsformuläret går det att kontakta SEB:s stiftelsesupport helgfria måndagar, tisdagar och torsdagar mellan kl. 10 och 11 på telefon 08 763 72 20. Övriga tider nås supporten via e-post: Stiftelsesupport
Det finns också support inuti ansökningsverktyget.
När du är inloggad kan du klicka på ”Hjälp” för att komma till verktygets portal där hjälpfunktioner finns upplagda i olika kategorier och möjlighet att skriva egna sökord.
Sidan går även att nå direkt: SBS Manager® Support
I hjälpfunktionen ser du också hur föreningen kan ändra kontaktperson (Ägare) vid behov.
Anvisningar för redovisning av bidrag
Mottagare av bidrag åtar sig att redovisa hur medlen har använts enligt stiftelsens anvisningar. Redovisningen ska vara stiftelsen tillhanda senast den 30 juni året efter bidragsåret. Det innebär för bidragsåret 2026 senast den 30 juni 2027, dvs. 13 månader efter det att medlen beviljades.
Här får du information om stegen för att redovisa föreningens bidrag. Läs instruktionerna noggrant. För redovisningar av medel mottagna före bidragsåret 2020, se längst ner på sidan under rubriken Redovisning av bidrag före år 2020.
Redovisningsblankett
Du redovisar genom att klicka på länken i den blå knappen Redovisning i sidhuvudet uppe till höger. Det är en ifyllbar pdf-blankett. Ladda ner blanketten och spara den med ett namn som innehåller bidragets referensnummer och årtal t.ex. ”Redovisning A-186, 2025”.
När blanketten är komplett går du till Min sida i ansökningsverktyget och laddar upp den under fliken ”Rapporter”. Stiftelsen kan vid behov komma att begära in verifikationer såsom kvitton, fakturor eller intyg. Klicka sedan i rutan ”Inrapporterad” och spara.
Redovisning av bidrag före år 2020
OBS! Redovisningar av bidrag före bidragsåret 2020 kan inte lämnas elektroniskt utan ska lämnas enligt de anvisningar som stiftelsen meddelade när medlen beviljades. Redovisningsblankett med bilagor
e-postas eller postas till stiftelsens kansli.
Återbetalning
Bidrag som inte har använts eller redovisats enligt stiftelsens anvisningar ska återbetalas. Återbetalningen görs till stiftelsens bankgirokonto (nr 897-8546) där ämnesraden ska innehålla bidragets referensnummer och bidragsår.